Nejlepší reklama pro kohokoliv je osobní doporučení. Tomu nic asi nikdy nebude moci konkurovat. Nicméně jak nakupujeme v dnešní době? Kromě běžných věcí každodenní potřeby nejčastěji na internetu. Při tomto nákupu Vám často kamarádi moc nepomůžou, protože dost možná nakupují v jiných e-shopech, kterých je dnes tolik, že se občas člověk až divý, že vznikají další a další.
Tuto skutečnost již největší internetové obchody pochopily, a proto na své stránky umísťují nejčastěji Facebookové ikony s názvy „Zeptejte se přátel na Facebooku“ u konkrétních produktů. A dělají dobře. Facebook s více jak 250 miliony uživatelů má v sobě ohromný potenciál, který zatím obchodníci a ani samotný Facebook neobjevil, protože jediné co je zde komerční je po stranách pár malinkých bannerů, na které moc lidí klikat asi moc nebude. Účinnost této reklamy je totiž velmi nízká (kolem 1-2%).
Rychlý přehled obsahu článku
Češi se socializují
Mezi teenagery platí, že kdo není na Facebooku (dále FB) jako by nebyl. Pomalu FB začínají používat i starší ročníky, kteří začínají zjišťovat, že to není zas tak špatné. Konec konců, kde jaký chytrý telefon má dnes v sobě zabudovanou FB aplikaci, odkud si můžete stáhnout fotografie ke kontaktům v mobilu, a spousty dalších a být zkrátka on-line a být IN. Mladí díky všudypřítomnému internetu neustále ve spojení se svými kamarády a toho je potřeba využít.
Jinde to již funguje, tak proč ne u nás
V zahraničí je dnes již běžné, že obchody vytváří sociální sítě přímo ve svých e-shopech, buď formou jednoduchých diskusních fór, nebo vytvoření firemní stránky na FB, případně pomocí nějakého svého vlastního sociálního software.
Jednou ze zajímavých sociálních sítí orientovaných na nakupování je třeba kaboodle, nebo Iliketotallyloveit, které fungují na principu provizí, kdy obchody za prodané zboží vyplácí těmto sítím určitou provizi.
První záblesk
Heuréka.cz nedávno představil uživatelům možnost hledat si přátele, hodnotit a doporučovat zboží, čímž v podstatě vytvořil takovou jednoduchou sociální síť.
Mezi plnohodnotné sociální sítě bude od října tohoto roku patřit síť AskAround.cz, která půjde kompletně propojit s FB. Každý e-shop, který se do této sítě přidá, bude mít u svých produktů malou ikonu, která vás vtáhne do sociální sítě, kde si budete moci popovídat a vyměnit zkušenosti s tímto výrobkem.
Co bude dál?
Bylo by zajímavé vytvořit sociální studii, která by popisovala vliv sociálních sítí na kvalitu a cenu produktů a dopad těchto sítí na výrobce. Nedávno se nechala slyšet jedna manažerka velké firmy, že jim stránka na Twitteru, občas dá dost zabrat, protože musí chtě nechtě odpovídat na často složité dotazy od uživatelů, kteří tímto mají možnost přímo ovlivňovat výrobce.
Přestože můžou sociální sítě pro dost firem působit občas i problémy, pokud chtějí vydělat peníze, musí se firmy socializovat. Bez toho to dnes již nejde.
Jaký je Váš názor na sociální nakupování?