Seriál: Zkušenosti se zakládáním e-shopu část 2. – Jak zviditelnit svůj e-shop

Po delší době dnes pokračuje seriál, v kterém Vám předávám své zkušenosti se zakládáním e-shopu. Minule jsme si řekli, něco málo o samotném zakládání e-shopu. Dnes si povíme něco o tom, jak dát světu vědět, že existujete.

Jak jsme na to šel já

Peněz není nikdy dost, takže jsem nejprve zavrhnul klasické reklamní kanály a nejdřív jsem se vrhnul na pořádnou SEO optimalizaci. Vsadil jsem totiž na to, že existují celkem tři skupiny lidí, které je potřeba postupně oslovit (aktivně hledající – pasivní – bez prvotního zájmu). SEO optimalizací jsem dal vědět těm, kteří již nabízené zboží znají a kteří jej aktivně hledají. Pro ty bohatě stačí SEO optimalizace, protože si Vás sami vygooglují. Na Vánoce jsem jen SEO optimalizací dosáhl návštěvnost něco kolem 200 návštěv za den, což není zlé. Podotýkám, že jsem začal z nuly, téměř bez peněz. E-shop jsem financoval pouze z výdělků mých stránek, které zatím statisíce nevydělávají.

Dále jsem využil zdarma možnost inzerovat své produkty na Zboží.cz a Heuréka.cz. Na to nic kromě XML exportu, který jsem si udělal, není potřeba, takže pokud tuto možnost máte, rozhodně těchto služeb využijte. Přestože mi tyto stránky pár zákazníků přivedly. Investovat do těchto služeb nedoporučuji moc přehánět. Nejdřív si vyzkoušejte jen s malou částkou a pak, když to bude mít smysl, částku klidně navyšte. Vtip je totiž v tom, že ne všichni zrovna vaše produkty, které mohou být specializované na něco (třeba geologie) budou aktivně vyhledávat. V těchto specializovaných případech tato inzerce nemá smysl, protože v těchto případech musíte zákazníky aktivně oslovovat. Porovnávače cen má smysl použít jen v případě, že máte klasické často kupované zboží.

Taky jsem využil PR článků, které však bůhví kolik zákazníků nepřivedly. Aby PR mělo smysl, je potřeba psát pravidelně kvalitní články, což není vždy snadné. Navíc jsem zjistil, že se mi o svém e-shopu píše strašně špatně. Lepší je, když to někdo udělá za Vás. Zde se nebojte za článek připlatit, kvalita se opravdu vyplatí (dobrý článek začíná na 500,-Kč za NS). Pokud se rozhodnete investovat do PR článků, pak zadání musí mít hlavu a patu. Nechte psát o nových produktech a o nabízených službách. Nedělejte to tak, jak je to většinou. To znamená, že zadání je psát o e-shopu xy, tak aby tam byla klíčová slova abc a pět odkazů. Blbost. Nechte autora psát článek kreativně.

Pokud plánujete rozjet PPC kampaň, využijte radši AdWords než Sklik. Sklik není dobrý, protože dodneška nefungují kontextové reklamy, takže se na stránkách objevují reklamy, které jsou dost mimo. AdWords od Google je 100x lepší, avšak problém je s DPH, ke kterému se musíte automaticky přihlásit, což není pro mnohé moc výhodné.

Pro propagaci můžete také využít slevových serverů. Zde si radši připlaťte. Používejte kvalitní známé servery, protože většina je velmi nekvalitních často provozovaných teenagery, kteří si buď udělali, nebo koupili vlastní slevový server. Jejich smlouvy jsou plné gramatických a právnických chyb, navíc komunikace s nimi je dost podivná.

Další možnost propagace je na sociálních sítích. Dejte si na ně však dost pozor. Hodně firem se zde dost spálilo. Naštvaný zákazník vám může nadělat dost škody, takže pozor. Nicméně sociální sítě fungují. Facebook mi na Vánoce i přes malé množství “přátel” přivedl několik set návštěvníků. Twitter je dost aktivní síť, navíc jeho uživatelé jsou movitější a moderněji smýšlející, než z FB, takže máte-li něco, co je může zaujmout, neváhejte a twítujte.

Možností, jak dát vědět o Vašem e-shopu je mnoho. Jedna ze zajímavých možností je využití guerilla marketingu, jehož učebnicový příklad je všem známý Super Václav. Otázka je, jestli to v tomto případě mělo smysl. Nicméně jsou zde vidět pěkně principy guerilla marketingu.

Psát by se toho dalo dost. V podstatě neexistuje žádný jednoduchý způsob jak přivést na své stránky milion lidí jen tak bez peněz. Ty mít, tak si za hlavní straně Seznamu zaplatím reklamu a je téměř vystaráno.

Pokračování příště…

1 díl – zprovoznění e-shopu

3 díl – dopravci, platby, balení balíků

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..