Chcete provozovat kamenný obchod? Pak u toho musíte přemýšlet!

Tento článek je určitá forma kritiky, proto jí prosím berte přeci jen s rezervou. To co chci v článku kritizovat je fakt, že provozovatelé malých kamenných obchodů o svém podnikání absolutně nepřemýšlí. Konkrétní popisované případy se skutečně udály a dějí se na Kladně dál.

Lokalita, lokalita, lokalita

Kladno je ve stínu Prahy, z velké části jen noclehárnou lidí pracujících v Praze. Z tohoto důvodu se zde daří jen malému množství dravých obchodníků, kteří o svém podnikání neustále přešlí. Ti ostatní, kterých je drtivá většina, jen přežívají s průměrnou životností od půl roku do dvou let.

Proto si dejte velmi záležet na tom, kde konkrétně hodláte svůj obchod zřídit. Totiž ani na hlavní kladenské třídě se velká část obchodů nikdy nechytne. Pokud znáte někoho z oblasti, kde hodláte podnikat, zeptejte se ho na to, jaká je zde fluktuace obchodů.

Konkurence, aneb koukejte kolem sebe

Jako podnikatele mě vždy rozčílí, když vidím, že v jedné ulici je již 5 second handů, a šestý se již brzy otevře. Lidi proboha myslete a koukejte se kolem sebe! Vždy si zjišťujte, kolik je v okruhu cca 5 kilometrů podobných obchodů a také se podívejte na to, jak se jim daří.

Nezapomeňte, že jsou stále v kurzu hypermarkety, supermarkety a jiné markety, butiky a jiné šílenosti. Pokud tedy nehodláte druhem nabízeného zboží výrazně vykročit z davu, držte se od těchto moderních svatostánků co nejdále. Konkurovat jim tuctovým zbožím nelze!

Bude o vaše zboží zájem?

Přemýšlejte o tom, jestli o zboží, které budete prodávat, je vůbec poptávka. Hodně malých rádoby podnikatelů si myslí, že udělají díru do světa s tím, že v Británii nakoupí deset pytlů s použitým, případně outletovým oblečením, a že ho u nás budou prodávat, za řekněme dvojnásobek pořizovací hodnoty. Tak to nefunguje. Speciálně second handů je u nás jako máku, přičemž jen málo z nich je životaschopných.

Také při uvažování o poptávce nezapomeňte na lokalitu. Totiž, pokud je blízko vás velké město, řekněme do 20 kilometrů, pak máte velký problém. Tím jsou již zmíněné markety všeho druhu.

Bude to vůbec rentabilní?

Opět uvedu příklad na second handech. Vy sice koupíte levné zboží ve velkém, ale musíte si uvědomit, že ho zrovna draho nemůžete prodávat.

Je potřeba si upřesnit, kdo je vaše cílová skupina. Jestliže provozujete second hand, pak je vaše cílová skupina dost chudá, nebo alespoň spořivá, takže z těchto zákazníků budete dostávat peníze jen po velmi malých částkách. Něco jiného je second hand zaměřený na děti, avšak těch je dnes hodně, a navíc dost žen prodává použité oblečení po dětech přes internet v Aukru a různých bazarech.

Něco jiného je, když chcete provozovat zlatnictví. Většina zlatníků jsou podvodníci, takže dosahují extrémních marží. To se pak obchoduje jinak. Denně vám stačí třeba 5 platících zákazníků a máte vyděláno, zatímco v second handu jich budete potřebovat nejméně 50. Tolik platících zákazníků se jen těžko shání.

Reklama

Hodně malých obchodníků vůbec neřeší reklamu a ani vizuální dojem jaký jejich obchod na lidi dělá. Příklad z praxe. V kladně se na hlavní třídě objevil nový obchůdek s kebabem. Pokud budu ignorovat fakt, že v blízkém okolí je silná kebabová konkurence, tak mě zaráží fakt, že obchod vypadá jak vybydlený, a to i z venku. Uvnitř pak v rohu za pultem sedí prodavač, který ani neumí zákazníka „zpracovat“, když už do jeho obchodu vstoupil.

Abych se dostal k reklamě. Před nějakou dobou vznikl u nás v ulici malý krámek s vínem. A to bylo vše. Nikdo se neobtěžoval alespoň naházet nějaké info letáky lidem do schránky. Nic, absolutně nic. Snad jen nápis nade dveřmi říkal něco málo o tom, že zde prodávají víno. Není to trochu málo? Přitom víno měli dobré. No nic, dnes už je na jejich místě Vietnamec. Ten sice také reklamu nedělá, na druhou stranu je nízkonákladový, houževnatý a má téměř neustále otevřeno.

Ach ti prodavači

Promiňte mi, ale doslova nesnáším to, když prodavač stojí před krámem a kouří jednu cigaretu za druhou. Pokud se jedná o společenského člověka, tak se ještě navíc vykecává s dalšími prodejci, kteří také mají potřebu jít si zapálit cigaretu. Do takových obchodů vám nikdo bude chodit.

když už je prodavač venku, tak ať oslovuje kolemjdoucí, a rozdává letáky apod.

Prosím přemýšlejte nad svým podnikáním. Nezapomeňte na průzkum trhu, nabídky, poptávky, marketing a reklamu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *