dTest: Záruka na spotřební zboží nekončí

V médiích se objevila tvrzení, že od ledna 2014 končí dosavadní rozsah zákonné záruky na spotřební zboží a nově se týká pouze vad, které měl výrobek již při převzetí. Podle řady jiných názorů se ovšem záruka nemění a jedná se pouze o výkladový problém.

Debata o délce záruky je otázkou interpretace nového občanského zákoníku. „Budeme-li vycházet z důvodové zprávy, pak rozhodně nebylo záměrem zákonodárce rozsah záruky změnit. Naopak měl být zachován stávající stav,“ říká Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest a vysvětluje: „Již během legislativních prací se na toto téma vedla debata a § 2165, který záruku upravuje, byl zpřesněn tak, aby nedopadal pouze na vady, které jsou na věci v době převzetí, ale i na takové, které se vyskytnou v průběhu dvouleté záruční doby.“

Podle nového znění je „kupující oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí“. Právnická odborná veřejnost je nyní rozdělena na dva tábory a vedou se spory nad tím, jaký je význam slova „vyskytne se“. Podle právního názoru dTestu pojem „vyskytne se“ neznamená, že výrobek byl vadný již při převzetí. Naopak  – reklamovat lze i vady, které se objeví kdykoliv během dvouleté lhůty.

„Pro spotřebitele ani obchodníky není ovšem nejasná výkladová situace příznivá, protože od nového roku nemají o záruce jistotu. Závazný výklad může podat pouze soud, což bude trvat. Spory ze záruk se většinou týkají malých částek a často tedy není ochota se soudit,“ říká Miloš Borovička a dodává: „Řešením by mohlo být legislativní zpřesnění, ale obáváme se, že na to již nebude ani čas ani vůle.“

Podstatnou změnu v zárukách však nová úprava opravdu obsahuje, a to v případě výměny zakoupené věci za novou. „Dnes platí, že pokud se věc v záruční době rozbije a prodejce nám zboží vymění, máme novou dvouletou záruku. Od ledna příštího roku záruka skončí dva roky od převzetí původního zboží,“ upozorňuje Miloš Borovička. V tomto případě se už nejedná o problém výkladu, ale o záměr tvůrců nového občanského zákoníku, který v odborných debatách potvrzují.

Kontakty pro média:

Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

 

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *