Reklama na zadlužování: útok na nejnižší pudy

Poskytovatelé nebankovních půjček často útočí na nejnižší pudy, používají vyděračské praktiky i sexistické narážky. Nejabsurdnější reklamy na spotřebitelské úvěry vyhlásil časopis dTest spolu se serverem www.bankovnipoplatky.com.

Vánoce bez dárků se dětem líbit nebudou“ – reklama, která působí na city a nabádá k neuváženému zadlužování, se umístila na jedné z nejvyšších příček. Reklamní sdělení využívají i sexistických narážek a polonahých žen. „Porotce zaujal i inzerát, který výslovně zmiňoval jako svou cílovou skupinu nezaměstnané, ženy na mateřské dovolené a důchodce. „Cílení půjček na tyto obzvlášť zranitelné skupiny osob, které je třeba před zadlužováním chránit, je mimořádně bezcitné,“ říká Patrik Nacher, majitel serveru www.bankovnipoplatky.com a dodává: „Nejméně vkusné reklamy pocházely převážně od neznámých nebankovních subjektů.“

Soutěž proběhla v návaznosti na úspěšnou kampaň proti zbytečnému zadlužování, kterou dTest vedl po celý minulý rok. Jejím cílem bylo přimět účastníky k zamyšlení nejen nad reklamními sděleními, ale i nad půjčkami a zadlužováním obecně. V rámci soutěže se sešlo téměř 150 příkladů reklam, především od studentů středních škol.

Reklama na spotřebitelské úvěry je částečně regulována zákonem. V případě, že jsou v ní zmíněny údaje o nákladech, musí sdělovat i přesné a zákonem určené informace. „Nesmíme ovšem opomíjet i etické hledisko. Řada společností vytváří dojem společenské odpovědnosti a investuje mnoho peněz do finančního vzdělávání, což ale příliš neladí se slogany typu: ,Půjčte si na vánoční dárky’ ”, říká Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest.

Všechny zaslané příspěvky budou zařazeny v galerii neetických reklam www.dtest.cz/galerie-uvery.

Kontakty pro média:

Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828

Patrik Nacher, p.nacher@bankovnipoplatky.com, tel.: +420 605 200 068

 

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *