dTest: Je čas zrušit nezákonné bankovní poplatky

Časopis dTest zahajuje iniciativu směřující ke zrušení poplatku za správu úvěru. Jak dokazují i zahraniční zkušenosti, poplatek nemá zákonný podklad a banky jej účtují neoprávněně.

Většina bank, které poskytují spotřebitelské úvěry či hypotéky má v rámci svých poplatků také položky za měsíční správu úvěru. Podle spotřebitelského sdružení dTest jsou ale poplatky nezákonné, protože je spotřebitel platí vlastně dvakrát, kromě poplatku samotného i v rámci úroku. „Vytvoření úvěrového účtu je pro klienty bank povinné, ovšem je zcela nadbytečné,“ říká právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička a vysvětluje: „Úvěrový účet nelze použít k ničemu jinému než je splácení úvěru, slouží tak vlastně jen bance a nikoliv klientovi.“

Evropské právo považuje nepřiměřené smluvní podmínky ve spotřebitelských smlouvách za neplatné a v podobném případu dospěl v minulém roce Spolkový soudní dvůr v Německu k rozhodnutí, že poplatky za vedení či správu úvěrových účtů jsou neplatné a banky je nesmí vybírat. „Stejné závěry lze dovodit i u nás, protože česká právní úprava vychází ze stejné směrnice jako německé zákony,“ říká Miloš Borovička a dodává: „Chceme tak navázat na úspěšné žaloby v zahraničí a iniciativu, kterou u nás zvedl pan Petr Němec, který již ve sporu s bankou uspěl.“

Časopis dTest ve svém otevřeném dopise vyzval Komerční banku, jako první z  podobně jednajících bank, aby poplatky odstranila a nadále je nevybírala.  „Pokud banka nepřistoupí na náš smírný návrh, zvolíme jako další postup podání žaloby,“ říká Borovička a upřesňuje: „Stejně budeme postupovat i vůči dalším bankám, které tento nesmyslný poplatek vybírají.“

K odběru pravidelných informací nejen o vývoji kauzy oplatků za vedení úvěrových účtů se můžete zaregistrovat na stránce www.dtest.cz/poplatekzauver.

Kontakty:

Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

 

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..