Seriál: Zkušenosti se zakládáním e-shopu část 3. – jak na platby, balení balíků a výběr dopravce

Dnes si povíme, jak vyřešit sklad, jak na placení za zboží, jak správně zabalit balík a nakonec zamyšlení nad dopravci.

Sklad pro e-shop

Protože každý nějak začíná, a ne vždy na to má dostatek volných prostředků, dochází nejčastěji k vytvoření prvního skladu svépomocí doma. Není to vždy úplně vhodné řešení, avšak máte-li doma volné prostory, které odpovídají potřebám Vámi prodávaného zboží, proč ne. Osobně nedoporučuji mít velké skladové zásoby, protože jinak riskujete to, že se Vám je nepodaří prodat. Setkal jsem se s tím, že jedna firma prodávající čerstvé potraviny movitějším zákazníkům, vyřešila svůj sklad přes Makro. Když někdo něco chce nakoupit, dojedou do Makra, nakoupí, přidají si marži a zboží odvezou čerstvé ihned zákazníkovi. Tohle není zrovna špatný nápad, takže pokud máte poblíž místa provozovny nějaký velkoobchod, můžete toho velmi efektivně využívat jako „sklad“. Makro by mělo v druhé polovině roku zprovoznit e-shop, takže nakupování a monitorování novinek by mělo být výrazně snazší. Už se na to osobně moc těším.

Pokud Vám domácí sklad nevyhovuje, máte několik možností:

1 – můžete si pronajmou sklad

2 – zkusit nějaký z dropshippingových programů, kterých bohužel u nás zrovna moc není, a když už nějaký je, jsou zpravidla nekvalitní, i když výjimky se najdou

3 – můžete využít fulfillmentový sklad. Jedná se o formu sdíleného skladu, kdy za Vás vše udělá vybraná firma (příjem, balení, odeslání).

Jak na platby zákazníků?

Platby zákazníků jsou jednou z velmi zajímavých kapitol provozování e-shopu. Zpravidla pokud nabízíte dobírku, volí lidé většinou jí. Mladí progresivní lidé mají celkem oblíbený PayPal. Méně pak používají GoPay, PaySec a další z ne moc známých platebních bran. Osobně si myslím, že se jich dost bojí, protože vyžadují určité znalosti, které ne každý má. Na druhou stranu, díky slevovým serverům se pomalu tyto brány dostávají do povědomí lidí. Vy podporou těchto různých platebních metod můžete podpořit on-line prodej, avšak počítejte s tím, že platby Vás budou stát ne zrovna malé peníze. Ne vždy se tedy jejich provoz vyplatí. Navíc je potřeba, pořádně prověřit jejich správnou integraci. Není totiž nic horšího, než když pak zákazník odešle peníze a u své objednávky nevidí, že byla zaplacena. Jednou se mi to stalo osobně a řeknu Vám, že to není zrovna moc příjemné zjištění.

Jak balit balíky?

V diskuzích na internetu se prodejci většinou rozchází v tom, jestli používat krabice, které již někdo použil, nebo kupovat nové. Osobně jsem zastánce nákupu nových krabic, nebo recyklovaných krabic, protože taková zásilka pak vypadá mnohem lépe. Pokud to jde, vždy se snažím o vyvolání tzv. WOW efektu, kdy po rozbalení krabice je zákazník příjemně překvapen. Proto také často do zásilky přidávám různé drobné dárečky v ceně několika korun, které dokážou potěšit. Pár zákazníků mi za to dokonce poděkovalo. Balík vždy balím stejným způsobem, zákazník pak po několikátém nákupu dokáže rozlišit Váš balík mezi ostatními. Mimo to, na balíku propaguji své firemní barvy.

Samotný balík se vždy snažím zabalit tak, aby došel v celku a hezky vypadal. Česká pošta má na svém webu informace jak by měl být balík správně zabalený.

Nedávno mě napadlo, přidávat do balíků reklamu, minimálně svou. Balík tak můžete využít také jako marketingový nástroj.

Perlička: Nedávno mi přišel balík zabalený do obyčejné kartonové krabice, na které bylo razítko ekologicky zabaleno. Toho se prosím vyvarujte, protože to vyvolá spíše úsměv na tváři, než poděkování za šetření přírody, nemá to s ekologií moc společného.

Výběr dopravce

Osobně nabízím dopravu Českou poštou, PPL a DPD, i když 90% zásilek jde klasicky poštou. Je to protože, někdo preferuje více jiné dopravce. Sám, pokud je na výběr, vybírám radši PPL nebo DPD, protože se pošta k balíkům chová většinou špatně. Nedávno mi přišla zásilka v třívrstvém kartonu, poslaná jako křehká, úplně prokopnutá. Naštěstí v místě, kde nebylo sklo. Na rovinu, často se taky stává, že velkoobchody zboží jen tak nahází do krabice a víc to neřeší. Pak mi přijde zásilka potlučená, a zboží se stává vůbec nebo jen špatně prodejným. Je to často tedy chyba i prodejce. Ostatní přepravci se k zásilkám taky chovají ne úplně správně, ale ne tak špatně. Proč k tomu dochází? To je snadné. „Balíkáři“, jsou velmi špatně placení a tak jsou na jejich místa najímáni nespolehlivý lidé, kteří často do balíků kopou, házejí s nimi apod. Bohužel to management nezajímá, takže ani nemá smysl si stěžovat obchodním zástupcům, ti totiž nic nezmůžou.

Ještě k dopravcům. Nabízím rozvoz zdarma v nejbližším okolí. Je to nejlevnější varianta a navíc máte tak možnost setkat se se zákazníky a mít od nich nějakou zpětnou vazbu. Pokud tedy nebydlíte v pustém lese, zkuste to, je to levné, a často velmi zajímavé. Mimo to pochopíte, jak děsnou práci mají dopravci. Najít občas nějakou adresu je detektivka i s GPS.

Pokračování příště…

Ostatní díly:

1 díl – zprovoznění e-shopu

2 díl – jak se zviditelnit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *