Poslední dobou se v internetových vodách objevuje velké množství nejrůznějších PR webů, které o sobě tvrdí, že Vám přivedou zákazníky. Bohužel realita je jiná. Často nejen díky neznalosti copyrighterů, ale hlavně i neznalosti a spořivosti zadavatelů článků jsou to jen vyhozené peníze. Jak to tedy s nimi je? Kde má smysl publikovat své články? Kolik stojí a proč se do nich vyplatí investovat?
Rychlý přehled obsahu článku
Proč nastala PR článková mánie?
Každý kdo má web, především pak obchodníci, chtějí, aby měli velkou návštěvnost a tím pádem i větší tržby. Ze statistiky totiž jednoduše vyplývá, že si ze 100 procent návštěvníků za den zhruba 2 až 3 procenta něco koupí, proto je potřeba do svých e-shopů, přivést každého potencionálního zákazníka. Dříve se toho dosahovalo tzv. SEO optimalizací, kdy se ze začátku jednoduše vyměňovali odkazy s jinými weby, čímž se uměle simuloval zájem čtenářů o stránky, na kterých jste chtěli mít více návštěv. Po čase to přestalo stačit, protože tyto techniky byly časem různými způsoby penalizované a ne jednou za přehnanou výměnu, nebo výměnu se špatným webem došlo k úplnému zmizení stránek z vyhledávačů jako je Google a Seznam.cz.
Přeskočím několik let, kdy se SEO optimalizátoři více či méně úspěšně snažili vymyslet způsob, jak stránky zákazníků dostat na první místo, nebo alespoň na první stránku ve vyhledávání, protože se zjistilo, že průměrný návštěvník, dál než na třetí stránku při listováním ve výsledcích zpravidla nejde a přejdu hned k současnosti.
Publikuj nebo zemři
Posledním trendem v SEO optimalizaci, která by dnes již asi neměla být nazývána SEO optimalizací, je obecně psaní PR článků, protože vyhledávače mají obecně rádi text a v něm odkazy. Proto začali vznikat asi před dvěma třemi lety tzv. PR farmy, na kterých se publikují nejrůznější PR články, prezentující téměř cokoliv. Jako všechny nové techniky optimalizací, snažící se přivést nové návštěvníky, měla velmi velký úspěch, který má i v tuto dobu, nicméně ne na dlouho.
Nejznámější a nejpoužívanější vyhledávač Google se však v poslední době snaží analyzovat i kvalitu textu, proto Vám samotná klíčová slova, třeba i ve správném poměru k množství textu dnes již pomalu přestávají stačit. Google se totiž začíná zajímat o to, kolik času jste strávili čtením stránky, na kterou vás přesměroval a podle toho se snaží určit kvalitu stránky, kterou, pokud je kvalitní, následně před ostatními zvýhodní. Bohužel, drtivá většina PR článků je tak moc nekvalitních, že nemá smysl se ani pokoušet je někde publikovat, protože je budou vyhledávače ignorovat, tedy alespoň Google, Seznam.cz je vždy několik let pozadu, takže ten ještě textové braky bude mít rád.
Ještě k nekvalitní PR článkům. Jedna strana pohledu na články je ze strany robotů, kteří stránky indexují, a druhá je ze strany případných čtenářů, které nečitelným brakem naprosto a spolehlivě odradíte od návštěvy případného, třeba i velmi kvalitního webu.
Proč jsou PR články tak nekvalitní?
Nekvalitní články vznikají z mnoha důvodů, nicméně pouze dva, nebo tři jsou zásadní. Jednak je to dáno tím, že zákazník, který chce článek napsat, je neznalý problematiky anebo v horším případě si myslí, že je znalý SEO optimalizace, protože si někde přečetl blábol od patnáctiletého teenagera, článek o tom, jak zvednout návštěvnost webu, ideálně zadarmo a ihned. Nebo je to třeba i rozumný zákazník, který však chce šetřit a tak shání copyrightera, často rekrutovaného z řad teenagerů nebo vysokoškoláků, kteří se často neumí ani pořádně podepsat, nicméně jsou ochotní pro něj napsat článek za 100 – 150,-Kč, což je doslova hubičku, protože profesionál si za dobře odvedenou práci, nad kterou strávil i několik hodin, nechá zaplatit od 500,-Kč až do několika tisíc korun.
Rozdíl, mezi kvalitním a nekvalitním článkem je však obrovský. On totiž napsaný článek od stolu, bez znalosti problematiky, a článek napsaný na základě osobní návštěvy provozu, e-shopu apod., díky které teprve pochopíte, co dané stránky propagují je velmi znatelný. Když píšete o něčem, co znáte, nebo co jste poznali, pak kvalita článku velmi roste. Za takový článek je však potřeba zaplatit poměrně dost peněz, což v dnešní době čím dál více spořivý Češi nejsou ochotní dát.
Druhým zásadním problémem je neznalost copyrighterů, kteří jak jsem již zde zmínil, jsou často velmi mladí lidé, kteří zatím nemají svůj stálý příjem, a proto jsou rádi za jakoukoliv stokorunu, kterou dostanou. Kvalita článků pak podle toho vypadá. Web je často na doméně třetího řádu, nebo to nejlevnější co se dalo sehnat, a po nainstalování redakčního systému, do deseti minut rozchodit.
Třetí problém jsou PR firmy. Všude se šetří i zde se tak děje, nejen na popud zákazníka, ale i majitele firmy, proto se i profesionálové často snaží shánět to nejlevnější co je k mání. Navíc velká část firem, jsou jen pseudo firmy, které ani nezajímá obsah článků, které nechají napsat, hlavně už aby mohli poslat patřičně tučnou fakturu za medializaci webu zákazníka. I s tímto se často setkávám.
Co je to vlastně PR?
Nakonec Vám položím otázku, víte co je to vlastně PR? Pokud ne, pak si jednu pěknou definici PR můžete přečíst Wikipedii.
Závěr
Dejte si tedy proto pozor, od koho si necháte napsat článek a kde ho zveřejníte, jinak si můžete spíše uškodit, než přilepšit. Taky se nebojte do článku trochu investovat, vrátí se Vám to tisíckrát. On totiž, kvalitní čitelný článek má větší šanci na to, že někdo klikne na tlačítko poblíž článku „To se mi líbí“, nebo „+1“ a dá tak ostatním najevo, že se jedná o něco zajímavého. Vyhledávače pečlivě analyzující obsah pak budou mnohem ochotnější tento oblíbený článek více upřednostňovat.